Nie. Podatek ulega zmianie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość zobowiązania. Zdarzeniem tym jest zmiana klasyfikacji gruntu dokonana przez Starostwo w październiku 2022 roku. Stąd konieczność zmiany decyzji podatkowych za dwa ostatnie miesiące 2022 roku i decyzji na 2023 rok.
Nie. Wynika to wyłącznie ze zmiany klasyfikacji gruntu. Mamy trzy rodzaje podatków: rolny, od nieruchomości i leśny. Każda z tych kategorii ma swoje stawki, które przelicza się przez powierzchnię gruntu lub budynku. A zatem, jeżeli do października 2022 roku byliście Państwo posiadaczami gruntów rolnych, to obowiązywał Państwa podatek rolny. Natomiast po zmianie klasyfikacji z gruntu rolnego na przykład na tereny mieszkaniowe (B) zastosowanie będą miały stawki podatku od nieruchomości, gdyż tereny mieszkaniowe zgodnie z obowiązującymi przepisami należy opodatkować podatkiem od nieruchomości. Jest to zmiana polegająca wyłącznie na przejściu gruntu do innej kategorii i zastosowaniu innych stawek do obliczenia wysokości podatku.
Do terenów mieszkaniowych zalicza się grunty niewykorzystywane do produkcji rolniczej lub leśnej, zajęte pod budynki mieszkalne, a także podwórza, dojazdy, przejścia, przydomowe place gier i zabaw, ogródki przydomowe, itp. Wbrew powszechnej opinii zmiana użytku z rolnego na B-tereny mieszkaniowe nie oznacza, że grunt stał się budowlany w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Nie. Starostwo powiatowe jest autonomiczną i odrębną jednostką samorządu terytorialnego. Podział terytorialny państwa zakłada gminy, powiaty i województwa. Każda z tych jednostek ma swoje zadania własne, które realizuje samodzielnie i niezależnie od pozostałych szczebli. Oznacza to, iż ani gmina, ani samorząd nie mogą zlecać sobie, ani wpływać na realizację tych zadań. Takim zadaniem właśnie, leżącym w wyłącznej kompetencji starostwa jest prowadzenie ewidencji gruntów i budynków, położonych na terenie powiatu krakowskiego. Wszelkie zmiany w tej ewidencji dokonywane są wyłącznie przez starostwo, a gmina nie może w żaden sposób na te zmiany wpływać. Gmina ma natomiast obowiązek, uregulowany w przepisach prawa, ustalić wysokość podatku w oparciu o te dane. W praktyce starostwo przekazuje gminie dane dotyczące gruntu i obiektów budowlanych na nim położonych, a gmina musi ustalić zobowiązanie podatkowe na podstawie tych danych i nie może dokonywać w tym zakresie żadnych modyfikacji. Podobnie jak gmina nie może ingerować w zapisy w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostwo, tak starostwo nie może wpływać na wysokość stawek podatku.
Po otrzymaniu danych ze starostwa w celu wydania prawidłowej decyzji musimy zweryfikować powierzchnie użytkowe budynków posadowionych na Państwa działkach z uwagi na to, iż starostwo nie dokonywało pomiarów wewnątrz budynków, a jedynie pomiarów zabudowy, czyli po obrysie budynku. Do obliczenia podatku niezbędna jest natomiast powierzchnia użytkowa. Ponadto w informacjach tych wskazujecie Państwo sposób wykorzystania nieruchomości, co również ma wpływ na wysokość podatku (np. w sytuacji zajmowania pomieszczeń na działalność gospodarczą).
Prace modernizacyjne miały na celu dostosowanie zapisów w ewidencji gruntów i budynków do stanu rzeczywistego jaki istnieje w terenie, a ponadto uzupełnienie tej bazy o informacje dotyczące budynków i lokali. Modernizacja ewidencji gruntów i budynków przeprowadzona została w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 – projekt – E-usługi w informacji przestrzennej powiatu krakowskiego i objęła także inne gminy powiatu krakowskiego. Gmina Zabierzów jako jedna z ostatnich gmin w powiecie w ramach tego zadania została objęta pracami, stąd też w innych gminach zmiana wysokości podatków nastąpiła znacznie wcześniej.
Oczywiście. Od każdej decyzji stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, o czym jesteście Państwo informowani w treści tej decyzji. W przypadku utrzymania w mocy decyzji przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze przysługuje Państwu skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (o tym informuje z kolei SKO w swojej decyzji), a następnie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Należy nadmienić, iż organ odwoławczy (SKO) również jest związany zapisami w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostwo.
W pierwszej kolejności podatnik otrzymuje korespondencję, zawierającą pismo dotyczące wszczęcia całego postępowania (jedno za 2022 rok, drugie za 2023) oraz prośbę o wypełnienie załączonego druku informacji o przedmiotach opodatkowania. Po uzupełnieniu druku i złożeniu go w urzędzie otrzymują Państwo postanowienie informujące o możliwości zapoznania się z całą dokumentacją (materiałem dowodowym) Państwa sprawy. Jest to standardowa procedura obowiązująca w sprawach dotyczących różnych zobowiązań podatkowych. W pismach tych obowiązani jesteśmy do stosowania nomenklatury narzuconej przepisami prawa podatkowego (wszczęcie postępowania, zapoznanie z materiałem dowodowym, wezwanie, postanowienie). Następnie wydawana jest decyzja ustalająca wysokość podatku.
Materiał dowodowy to dokumenty na podstawie których wydawana jest decyzja podatkowa. Zazwyczaj jest to zawiadomienie ze starostwa powiatowego o wprowadzonych zmianach w ewidencji gruntów, wypełniona przez Państwa informacja, czy też oświadczenia, dotyczące przedmiotów opodatkowania, a także kopie pism kierowanych do strony oraz wszelkie inne dokumenty mogące mieć wpływ na wysokość podatku. Po zakończeniu ich gromadzenia zostajecie Państwo poinformowani o możliwości zapoznania się z nimi, ale nie jest to obowiązek. Macie Państwo również prawo do złożenia uwag i wniosków do tego materiału w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
Budynki zajmowane na cele rolnicze posadowione na gruntach rolnych, ale nie stanowiących gospodarstwa rolnego (gospodarstwo rolne = obszar gruntów o powyżej 1 ha fizycznego lub przeliczeniowego), podlegają zwolnieniu na podstawie uchwały Rady Gminy Zabierzów z dnia 6 grudnia 2002 r. Aby budynek mógł korzystać ze zwolnienia, musi spełnić łącznie dwa warunki: być posadowiony na gruncie sklasyfikowanym jako rolny i być w całości zajęty na cele rolnicze. Po dokonaniu aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, niektóre z tych budynków utracą prawo do korzystania z tego zwolnienia, z uwagi na zmianę klasyfikacji gruntu pod nimi na B – tereny mieszkaniowe lub na inny nierolniczy.
Powierzchnia użytkowa, to powierzchnia każdego pomieszczenia mierzona wewnątrz po ścianach (długość x szerokość). Jeśli wysokość pomieszczenia wynosi od 1,40 m do 2,20 m, wówczas do opodatkowania podaje się 50% tej powierzchni (np. jeśli pomieszczenie ma wysokość 2,20 m, szerokość 5 m i długość 5 m, to jego powierzchnia użytkowa wynosi 25 m2. Przy założeniu, że to samo pomieszczenie ma wysokość 2 m, to jego powierzchnia użytkowa zgłaszana do opodatkowania wynosi 12,5 m2). Powierzchnie pomieszczeń o wysokości do 1,40 m pomija się. Do powierzchni użytkowej dla celów podatkowych nie wlicza się także ciągów schodów (korytarze i półpiętra podlegają opodatkowaniu).
Nie. Wezwanie dotyczy wypełnienia i złożenia tej informacji w urzędzie (za pośrednictwem poczty, systemu ePUAP lub osobiście). Nie ma potrzeby osobistego stawiennictwa w urzędzie.
Zmiana podatku po modernizacji formalnie odbywa się w drodze postępowania podatkowego, regulowanego przepisami ustawy Ordynacja podatkowa. Ustawa ta nakłada na organy podatkowe obowiązek prowadzenia postępowań według ustalonej procedury z zachowaniem zasady pisemności, a ta procedura nakłada na organ podatkowy obowiązek pouczenia podatnika o możliwej karze porządkowej za niedopełnienie czynności do których wzywa organ.