Rozpoczęła się budowa obwodnicy Zabierzowa
Rozpoczęły się prace przy budowie obwodnicy. W dniu 21 sierpnia zostały wbite symboliczne pierwsze łopaty. W inauguracji prac budowlanych uczestniczyli: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka, Starosta Krakowski Wojciech Pałka, Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Krakowskiego Alicja Wójcik, Wójt Gminy Zabierzów Elżbieta Burtan i Przewodniczący Rady Gminy Henryk Krawczyk.
- Dokładnie miesiąc temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę obwodnicy Zabierzowa, już dziś rozpoczynają się prace na tym odcinku. Przez tę miejscowość codziennie przejeżdża nawet przeszło 20 tys. pojazdów, w tym wiele samochodów ciężarowych. Dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby jak najszybciej ukończyć to zadanie i ulżyć mieszkańcom Zabierzowa, a także kierowcom, którzy korzystają z drogi prowadzącej przez Zabierzów - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
- Wójt Elżbieta Burtan zwróciła uwagę na fakt, iż na tę inwestycję oczekiwano ponad 20 lat. Obwodnica, po jej powstaniu, znacznie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców.
Nowa trasa rozpocznie się przy węźle Modlniczka na S52. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. W okolicy ul. Kasztanowej będzie miał początek tunel o długości 300 metrów, który zostanie poprowadzony pod ul. Krakowską. Nad tunelem powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych. Obwodnica wychodząc z tunelu odbije na północ od dzisiejszej DK79. Pierwsze skrzyżowanie na tej trasie powstanie w formie ronda łącząc ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włączenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i z ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
W zachodniej części obwodnica będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod obiektem pozostawiona zostanie rezerwa na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, z którego zostanie rozprowadzony ruch na obecną DK79. Obok ronda powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów.
Na budowanej obwodnicy powstaną poza tunelem także cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna i telekomunikacyjna oraz sieci wodno-kanalizacyjna i gazowa. Wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.
Kierowcy skorzystają z nowej trasy w wakacje 2027 r.